søndag den 24. juni 2012

Bolo de caco

Den tidlige sommer bød på et gensyn med Madeira, hvor ”de voksne” havde været tidligere; men for sønnen var det første gang.

Selvom vi havde besøgt Funchal, der er hovedbyen på Madeira, tidligere var det stadig helt overvældende hvor fantastisk smukt, der er på Madeira. Jeg mindes faktisk ikke, at jeg har besøgt andre steder, hvor der i den grad er frodigt og blomsterrigt og så samtidig med så mildt og dejligt et klima og søde mennesker. Sønnen var også helt betaget af det og glemte (for en stund i hvert fald) tankerne om, at hans idé om en god ferie er all inklusive og mini disco på Mallorca! ;-)


Udover at genopleve øens dejlige natur var der på den kulinariske front især én ting, jeg havde glædet mig til at genopleve og det var øens traditionelle brød ”Bolo de caco”, som er et kartoffelbrød, som alle restauranter serverer varmt og flækket, smurt med hvidløgssmør. Tro mig, kunsten her er IKKE at overspise dette dejlige brød, som man ellers har lyst til, for så er det ikke plads til noget som helst af alt det andet dejlig mad :-)

Jeg fik vist min portion af Bolo de Caco, mens vi var på Madeira, men da det jo ikke er alle forundt lige at slå et "smut" 5 timer sydpå med en flyver for at smage, fandt jeg - hjemme igen - en opskrift og lavede – med stort held, synes jeg selv :-) - brødet til vores middagsgæster til Sankt Hans aften.

Her kommer opskriften, hvis andre skulle have lyst at prøve:

Bolo de caco

750 gram hvedemel
25 gram gær
ca. ½ liter vand
1 spsk salt
100 gram bagte, søde kartofler (fås bl.a. i Føtex og Kvickly)

Kartoflerne bages i ovnen ved 180 grader i cirke 30 minutter til de er helt møre. De køles, pilles og moses fint.

Gæren smuldres helt fint ud i melet. Bagefter tilsættes salt og håndvarmt vand. Når dejen begynder at hænge sammen, tilsætter man kartoffelmosen. Ælt indtil dejen er blød, men slipper hænderne – tilsæt evt. mere vand, hvis det er nødvendigt.

Stil dejen lunt til hævning i en tildækket skål i ca. 1 time.

Den færdighævede dej deles i passende stykker, som formes til flade, runde brød (de originale fra Madeira er ca. 10-12 cm. i diameter. Efterhæv overdækket i ca. ½ time.

Bag brødene ved 220 grader. Mine fik ca. 15 minutter, men det afhænger af størrelsen. Hold øje med dem er mit bedste råd :-) De skal være gyldenbrune og gennembagte.

De færdige brød flækkes og smøres med hvidløgssmør. På Madeira skæres de i stykker og lægges på en lille tallerken, som man har ved siden af sin øvrige mad.

UUUUUUHM!! :-)


(beklager, at fotoet er lidt uskarpt, men det er taget på en gaderestaurant på Madeira ;-))

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Omuraisu (Japansk omelet)

Sønnen (eller ok nok ikke KUN sønnen 🙃) drømmer sig tilbage til Japan og i dag havde han spurgt om vi ikke kunne lave omuraisu, som er en o...