søndag den 29. juli 2012

Hækkeklipning og kanelsnegle

Som hus- – og ikke mindst  haveejer er der en mængde pligter, som vi i hvert fald skal tage os godt og grundigt sammen til: Græsslåning, lugning, snerydning (når det er vinter) og så én af de rigtigt sure. Hækkeklipning :-s

Vores ligusterhæk har ærligt talt set bedre dage. Den er nok ca. 25% liguster og så 75% alt muligt andet selvsået gejl – selvfølgelig primært af de typer, som har store stammer og vokser som ind i … ja, ikk’?! Suk… men i weekenden kastede vi os altså over sidste etape af hækken – langt om længe! Er godt klar over, at den opgave skulle have været klaret for over 1 måned siden :-o

Vi klippede og savede og slæbte til den helt store guldmedalje og da vi nåede tidlig eftermiddag kom jeg til at tænke på, at sådan et stort slid da krævede en belønning, så i en klippepause gik jeg ind og lavede en dej til kanelsnegle. Jeg er lige p.t. ved at forsøge mig lidt med mit bukseprojekt igen, så jeg fandt først en opskrift i en slankebog, men besluttede mig alligevel for, at de var for kedelige, så jeg lavede min egen ”lidt sundere” version af den klassiske søde gærdej til kanelsnegle.

Sneglene duftede helt ud i haven og høstede stor ros – også om mandagen, da manden havde rester med på arbejdet. De var gode – både med og uden glasur :-)

De ”lidt sundere” kanelsnegle

3  dl. mælk
50 g. gær
1 tsk. vanillesukker
½ tsk. stødt kardemomme
100 g.  sukker
50 g. blødt smør
Passende mængde hvedemel (Put lidt i af gangen og ælt til dejen er glat og smidig. Den skal være blød og lidt fedtet, men ikke klistre til hænderne).

Fyld:
125 gram blødt smør
100 gram brun farin
1-2 spsk. stødt kanel
50-75 gram reven marcipan

Fremgangsmåde:
Opløs gæren i lunkent mælk. Kom først lidt mel i og herefter resten af ingredienserne. Put mel i og ælt indtil dejen er blød og smidig.

Læg dejen i en skål. Overdæk den og sæt dejen til hævning i ca. ½ time.

Rør ingredienserne til fyldet sammen. Det skal være helt blødt.

Rul dejen ud til et stort rektangel. Jeg rullede den ud på et stort stykke bagpapir, da den er lidt fedtet. Smør fyldet ud, så det dækker hele den øverste dejside og rul den forsigtigt sammen på den korte led (så fyldet kommer indeni) til en lang roulade.

Brug en skarp kniv og skær skiver af rullen og læg sneglene ud på plader med bagepapir. Jeg fik ca. 18 ud af opskriften, men antallet kommer an på størrelsen :-)

Lad sneglene hæve i op til ½ time, mens ovnen varmer op til 200 grader. Bag i 8-10 minutter (igen afhængigt af størrelsen. De skal være gyldenbrune).

Lad sneglene køle af og put evt. glasur ovenpå.




Velbekomme :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Omuraisu (Japansk omelet)

Sønnen (eller ok nok ikke KUN sønnen 🙃) drømmer sig tilbage til Japan og i dag havde han spurgt om vi ikke kunne lave omuraisu, som er en o...