mandag den 10. december 2012

Lusekattar

Jeg har en vældigt flink svensk kollega (det var bl.a. ham, der hjalp mig med at shoppe til krebsegildet i efteråret :-)), som jeg gerne ville hygge lidt om her i juletiden (normalt får han primært en masse gas, om svenskere og – lige p.t. – håndbold etc. , som han dog oftest tager med et smil :-)).
Samme kollega havde sidste jul begavet mig med safran indkøbt i Sverige, så det ville jeg bruge til – for første gang *ta daaaaaaaaaaaaaa* - at lave Svenske Luciaboller – eller lussekattar, som de kaldes hinsidan :-)

Jeg brugte denne opskrift:

Lusekattar

Ingredienser:
5 dl letmælk
200 g smør
100 g gær
1 gram safran
1 æg
3 dl sukker
2 tsk kardemomme
1½ kg. hvedemel

Pensling:
1 æg, sammenpisket

Pynt:
Rosiner

Fremgangsmåde:
Smørret smeltes og blandes i lunet mælk. Gæren smuldres i en del af smør/mælken og opløses heri. Safranen knuses i en morter og blandes i den anden del af smør/mælken. De 2 smør/mælkeblandinger hældes nu sammen og iblandes sukker, æg og kardemomme. Bland mel i til du har en jævn, porøs dej og lad den hæve i ca. 1 time.

Ælt dejen igennem på et meldrysset bord til den er god og smidig. Tag nu små bidder af af gangen og rul pølser, som formes til Lusekatter i forskellige former. Der er et væld af klassiske former. Kig bl.a. her.

Sæt lusekattarne på bageplader beklædt med bagepapir og lad dem hæve tildækket i 3-4 timer (eller gerne mere).

Pynt bollerne med rosiner og giv dem en æggepensling. Bag Lusekattarne midt i ovnen (en plade af gangen) ved 200 grader. Jeg gav mine 13 minutter, men hold øje med dem :-)


Og som en fodnote kan jeg så fortælle, at da jeg havde dem med på arbejdet, var min svenske kollega slet ikke i huset, så han fik slet ingen; men de øvrige kollegaer syntes, de var lækre ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Omuraisu (Japansk omelet)

Sønnen (eller ok nok ikke KUN sønnen 🙃) drømmer sig tilbage til Japan og i dag havde han spurgt om vi ikke kunne lave omuraisu, som er en o...