lørdag den 19. marts 2011

Kikset kylling og festlige flødeboller




For tiden kører der en konkurrence på Facebook hos Karolines Køkken, hvor man skal indsende sin bedste opskrift, der bruger madlavningsfløde, og så kan man vinde råvarer for 5.000,- og en kok, der kommer og laver mad. Det lyder jo ikke dårligt, og da jeg mener, at jeg har en god opskrift, købte jeg fløden i går og ville lave retten i går aftes. Det gik dog ikke helt, som jeg havde planlagt...

Jeg havde taget kylling ud af fryseren - nogle stykker, som jeg havde flået skindet af i anden sammenhæng, så det var lige, hvad jeg skulle bruge. Desværre viste det sig, at jeg havde husket forkert, så da jeg puttede dem i panden, opdagede jeg, at det kun var ben og der ikke var noget kød på. Havde tydeligvis gemt dem til at lave fond af... suk... og imens jeg stod og bandede (ups!) over fejltagelsen glemte jeg at skrue ned for de ris, som jeg havde sat over, så de fik fuld varme - mere suk!!! Overvejede lidt at køre i Rema og købe kød og starte forfra, men i stedet endte det mad at Chr. fik et Happy Meal til aftensmad, manden fik rugbrødsmadder og jeg fik suppe. Det er altså meget sjældent, at min madlavning kikser, men når den gør - ja, så gør den det da med manér... Nu må vi se, om jeg har mere held med retten i dag :-)

I dag kom vi tidligt op. Sønnen lever efter devisen, at hvorfor sove, når man kan få noget ud af dagen, så vi var oppe lidt over 6!!!

Nu siger man jo, at early bird catches the worm, så når nu jeg VAR oppe besluttede jeg også at bruge tiden konstruktivt :-) Og hvad mere konstruktivt end at afprøve en opskrift på hjemmelavede flødebolle, som jeg faldt over for nylig :-) Opskriften kommer fra Odense Marcipan. Jeg fandt den dog i en anden blog, men kan desværre ikke huske hvor - ellers havde jeg naturligvis indsat et link :-)

Jeg lavede ½ portion og tilpassede en lille smule efter, hvor mange æggehvider er er i et bæger og så brugte jeg en smule mere overtrækschokolade, for at dække alle flødebollerne. Jeg hældte også en skefuld olie i den smeltede chokolade, for at få den blank, men ellers fulgte jeg opskriften :-)

Jeg indsætter lidt fotodokumentation af processen :-) Rigtigt lækre!! Lad dog være - som mig - at falde for fristelsen til at dyppe flødebollerne i chokoladen i stedet for at pensle den på. Indmaden sidder fast i chokoladen og falder af bunden - så man MÅ pensle, som der står i opskriften - selvom det lidt noget nas ;-))))


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Omuraisu (Japansk omelet)

Sønnen (eller ok nok ikke KUN sønnen 🙃) drømmer sig tilbage til Japan og i dag havde han spurgt om vi ikke kunne lave omuraisu, som er en o...