lørdag den 8. december 2012

Brun(e) kager ;-)


Hvad hedder det egl.? Brune kager eller Brunkager? Eller hedder det simpelthen bare begge dele alt efter, hvem der bager?

Da jeg var lille kunne jeg ikke fordrage de brune kager, men som voksen har jeg lært at sætte pris til et par stykker - meget gerne til en kop kaffe - og fremadrettet gør det bestemt ikke noget, hvis det bliver i denne version, som jeg har fundet hos Sukkerhjerte, som har en deejlig blog om kager og deslige :-)

Brunkager - ca. 60 stk.

250 gr. blødt smør
315 gr. hvedemel
125 gr. lys sirup
125 gr. brun farin
½ tak. natron
1 tsk. kanel
1 tsk. brunkagekrydderi (kanel, nelliker, ingefær og pomeransskal)
75 gr. smuttede mandler, hakket
40 gr. usaltede pistacienødder, hakket

Fremgangsmåde:
Smut mandlerne og hak dem groft.

Kom alle ingredienser i en skål og ælt det godt sammen.Sæt dejen på køl og form den enten til pølser, der senere skæres i skiver til runde kager eller læg dejen i en firkantet form, mens den køler, og skær dem herefter ud i firkantede skiver.

Sæt dejskiverne på bageplader beklædt med bagepapir - lav lidt afstand mellem kagerne.

Jeg bagte mine i ca. 8 minutter v. over/under varme og 200 grader. En plade af gangen.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Omuraisu (Japansk omelet)

Sønnen (eller ok nok ikke KUN sønnen 🙃) drømmer sig tilbage til Japan og i dag havde han spurgt om vi ikke kunne lave omuraisu, som er en o...