søndag den 9. december 2012

Snickerdoodles *<|:{o}

Sneen vælter ned udenfor og herinde dufter det rigtigt dejligt af JUL!!! Jeg har nemlig gang i mine yndlings julesmåkager, der ikke kun smager fantastisk, men også lyder sådan lidt juleagtigt :-) Jeg bager nemlig Snickerdoodles ;-)

Snickerdoodles er en amerikansk julesmåkage, som jeg ikke lige har fundet magen til i de danske opskriftsbøger - og det er en skam, for den smager himmelsk! Sådan knasende sprød udenpå og så en lille smule "chewy" (i mangel af et dansk term for det samme ;-)) indeni :-)

Min opskrift producerer 5 plader á 12 snickerdoodles; men der er som regel allerede forsvundet en pæn del inden de når så langt som til kagedåsen, så vi plejer at måtte bage dem af 2 omgange her i huset; men så rækker de også til hele julemåneden (alt med måde, ikk'?! ;-) :-)

Her får I opskriften. Den er som sagt oprindelig fra USA, så målene er nok lidt sære ;-)

Snickerdoodles - ca. 60 stk. 

360 gram hvedemel
1/2 tsk salt
2 tsk bagepulver
227 gram smør, stuetemperatur
300 gram sukker
2 store æg
1 tsk vanilleessens

Drys
66 gram sukker
2 tsk stødt kanel

Bland de tørre ingredienser i en skål. I en anden skål røres smør og sukker godt sammen - evt. med en elpisker. Det skal være helt cremet. Så røres vanilleessensen i og herefter æggene - et af gangen. Til sidst blandes al sammen.

Sukker og kanel til drysset (coatingen) blandes i en skål og dejen trilles til små kugler - ca. 2-2,5 cm i diameter. Kuglerne rystes i sukker/kanelblandingen, så der er et godt lagt over det hele. Jeg plejer at lave 4 kugler af gangen, så de ikke klistrer sammen i skålen. Herefter sættes kuglerne på en kageplade: 4 henad og 3 nedad, så der er god afstand. Kuglerne trykkes lidt flade med bunden af et glas. Jeg plejer lige at trykke glasbunden ned i sukkerblandingen mellem hvert tryk, så glasset ikke klistrer fast til kagen :-)

Kagerne bages en plade af gangen midt i ovnen v. 200 grader over/undervarme i ca. 8 minutter.

Velbekomme - eller enjoy, burde jeg jo nok sige :-)





Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Omuraisu (Japansk omelet)

Sønnen (eller ok nok ikke KUN sønnen 🙃) drømmer sig tilbage til Japan og i dag havde han spurgt om vi ikke kunne lave omuraisu, som er en o...