torsdag den 20. oktober 2016

Hundekiks-snegle

Nu har jeg tidligere været inde på hunden. Det er helt sikkert, at vi har haft vores hyr med ham; men som nu omkring 2½ årig er vores beagle faktisk blevet en RIGTIG dejlig hund, så jeg må sige, at dyrelægen havde ret i, at han "bare" skulle igennem de første 1½ år "så skulle der nok blive en god hund ud af ham", som hun sagde :-)

Han har været en rigtig puttehund her i de seneste dage. Nu, hvor det er blevet koldere og døren til haven er lukket, elsker han at krybe op i sofaen (nej FY! ;-)) og krølle sig helt sammen op ad en af os :-)

Og sådan en dejlig puttehund fortjener da lidt ekstra forkælelse, så jeg har kastet mig ud i at forsøge at lave nogle ekstra gode hundekiks, der skal ligne små kanelsnegle. Det var nogen, som jeg så et foto af på nettet; men da jeg ikke kunne genfinde præcis den opskrift, har jeg eksperimenteret lidt og fundet fremtil følgende:

Hundekiks-snegle (ca. 30 stk.)


3 dl kogende vand
1 terning oksebouillon
100 gram fint-valset havregryn
200 groft mel (jeg brugte ølandshvede for det var lige, hvad jeg havde; men meltypen er nok ikke så vigtig :-))
½ tsk. hjortetakssalt
2 æg
Leverpostej
Plus evt. lidt almindelig hvedemel til lige at samle dejen med til sidst.

Opløs bouillonterningen i det kogende vand. Hæld havregryn i og lad dem suge væsken. Put nu æg i og rør godt rundt. Tilsæt herefter mel og hjortetaksalt og rør først rundt og saml herefter dejen med hænderne - brug evt. lidt ekstra alm. hvedemel, hvis dejen er for fugtig.




Læg dejen på bagepapir og rul den ud til et rektangel. Jeg trimmede lige siderne og lappede i hjørnerne så den blev så firkantet, som muligt.




Smør dejrektanglen med leverpostej i et tyndt lag og rul herefter dejen sammen som en roulade, så den er godt samlet.






(og nu begynder hunden at lure, at jeg har gang i noget ;-))



 Skær skiver (snegle) af rullen (ca. ½ cm tykkelse) og læg dem på bagepapiret og bag i en forvarmet ovn - varmluft ved 175 grader i ca. 30 minutter.




Køl kiksene og opbevar dem i en kagedåse.

Og jeg skal lige LOVE for, at de er godkendt af husets firbenede beboer ;-))

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Omuraisu (Japansk omelet)

Sønnen (eller ok nok ikke KUN sønnen 🙃) drømmer sig tilbage til Japan og i dag havde han spurgt om vi ikke kunne lave omuraisu, som er en o...